Siirry lukemaan lis��

Ylläpitäjän twiitit

Kipin kapin Kirrist� Vehni�lle

Julkaistu 22. tammikuuta 2012.

Nelostien nykyinen linjaus Kirrist� ��nekoskelle valmistui 1950-luvulla, jolloin kapeasta ja mutkaisesta, Laukaan kautta kulkeneesta yhteydest� p��stiin leve�lle, suoralle valtatielle. Noin 30 vuotta oltiin tyytyv�isi�, mutta 1980-luvun kuluessa alettiin Nelkkarin osuudessa havaita puutteita. Vuosina 1997 ja 1998 tehtiin tarveselvitykset eli k�yt�nn�ss� todettiin, ett� parempi tie pit�isi saada. Vasta viime vuosina on kuitenkin meininkiin jo tullut vakavuutta, ja nyt on jo paremmat tielinjat vedetty paperillekin. Perustelut ovat harvinaisen yksioikoiset: yli 60-vuotiaasta tienk�ppyr�st� Kirrist� Vehni�lle on tullut – mit�s muutakaan – kapea ja mutkainen.

Kuluneen viikon torstaina eli 19. tammikuuta Keskisuomalainen uutisoi hankkeesta, ja jutusta saattoi lukijalle j��d� positiivinen kuva parannuksen toteutumisesta: Liikenneviraston projektip��llikk� on toiveikas sen suhteen, ett� hanke saataisiin eduskunnan liikennepoliittiseen selontekoon. Itselle t�m� ei juurikaan sano mit��n, mutta ilmeisesti se edist�� motarin saamista tyyliin nopeammin kuin puolen vuosisadan p��st�. Hintalappu Nelostien remontille on arvion mukaan sata miljoonaa euroa. Sit� voi viel� mieless� �llistellen tavata, koska kyseess� on kuitenkin noin 4 prosenttia siit� Nelkkarin osuudesta, joka ylip��t��n haluttaisiin paremmaksi saada.

Suunnitelmasta suunnitelmaan

Keski-Suomen ELY-keskuksen sivuilla on Nelostien moottoritiest�misest� jo rutkasti karttoja ja v�h�n teksti�kin. Tarjolla on maaliskuussa 2010 aloitetun tiesuunnitelman t�h�n menness� valmiiksi saatua tavaraa. Tiehankkeista laaditaan useita eri tason suunnitelmia tietyss� j�rjestyksess�. Ennen kuin seuraavan tason suunnitelmaan voi siirty�, pit�� edellisen k�yd� l�pi tietyt vaiheet. Ensin tehd��n esisuunnitelma, sen j�lkeen yleissuunnitelma, sitten tiesuunnitelma ja lopuksi rakennussuunnitelma. K�yt�nn�ss� maastossa ty�skenteleminen alkaa tiesuunnitelman ja rakennussuunnitelman v�liss�, ja nyt Nelkkari-hankkeen tiesuunnitelman laatiminen on tosiaan aloitettu. Yleissuunnitelma on jo valmistunut vuonna 2009, vaikka sanomalehti virheellisesti arveli sen valmistuvan t�m�n vuoden loppuun menness�. Voinemmekin siis ennakoida tiesuunnitelman valmistuvan silloin.

Teiden linjaukset tiesuunnitelmassa

Tiesuunnitelman karttojen pohjalta laadittu havainnollistava kokonaiskuva hankkeesta. Suunniteltuja linjauksia esitt�v�t viivat ovat vain suuntaa-antavia eiv�tk� siis sijaitse t�sm�llisiss� kohdissa. Klikkaamalla n�et suuremman kuvan.

Valtion hankkeiden nimet usein ovat ennemmin v��nn�ksi� rautalangasta kuin moniselitteisi� taideteoksia, ja useista vastaan tulleista versioista Nelostien parannusta parhaiten kuvaava lienee Valtatien 4 parantaminen moottoritieksi v�lill� Kirri–Vehni�. Pitk�n t�ht�imen suunnitelmissahan on ehostaa valtatie aina Ouluun asti, koska, no, kyseess� on kuitenkin Suomen p��st� p��h�n kulkeva t�rke� v�yl�. T�ll� hetkell� kuitenkin nimenomaan Jyv�skyl�n ja ��nekosken v�li on t�rke�, ja siit� astetta kiireisempi viel� Kirrin ja Vehni�n v�linen osuus. Tuolla p�tk�ll� t�rkeysmittari on viel� erikseen punaisella Puuppolan kohdalla, jossa on vaarallinen ja hidas risteysalue. Eip� my�sk��n iltap�iv�n ruuhka Tikkakoskentien risteyksess� STOP-merkkien takana tunnu hauskalta.

Mielenkiintoisia ratkaisuja

Moottoritie tulisi suurimmilta osin noudattamaan nykyisen valtatie 4:n linjausta, mutta heti nykyisest� Kirrin moottoritien p��ttymiskohdasta l�htisi motari kaartamaan kauemmas Alvaj�rvest� ja palaisi vanhan linjauksen p��lle Matinm�entien risteyksen paikkeilla. Ehk� erikoisin ratkaisu uudessa tiess� olisi Lintukankaan tunneli. Se olisi noin 700 metri� pitk� ja kummankin ajosuunnan liikenne kulkisi erillisiss� tunneleissa. Tunneli toisi tietysti osuudelle samaa tunnetta kuin mik� vallitsee 1-tiell� kaikkine moderneine turvallisuuslaitteineen.

Vehni�ntien ja Nelostien risteys

Tiesuunnitelma p��ttyy hieman kuvassa n�kyv�n Vehni�ntien risteyksen j�lkeen, ja Vehni�ntie ylip��t��n saa juuri ja juuri edes mainitsemisen arvoisen parannuksen. Ilmeisesti ratkaisu onkin vain jokin ensi h�d�n viritelm�.

Kuukanp��ntien ja Nelostien risteys

T�ss� Kuukanp��ntien risteyksess� saa joskus varsinkin vasemmalle k��nnytt�ess� odottaa oikein kunnolla, ja haittavaikutus on moninkertainen aivan l�hell� sijaitsevassa Tikkakosken taajamaan viev�n tien risteyksess�. Remontin j�lkeen Kuukanp��ntie ja Tikkakoskentie yhtyisiv�t ja tie kulkisi siltana moottoritien ylitse.

Moottoritie vaatii toki kiihdytys- ja erkanemiskaistat, jotka taas merkitsev�t ramppeja ja risteyssiltoja. Jokaisen pikkutien kohdalle ei ole kannattavaa rakentaa massiivista risteysj�rjestely�, joten risteyksi� on sijoiteltava harvempaan ja liikenne pienilt� teilt� on koottava niihin erikseen. Kokoomista varten moottoriteiden l�hell� kulkee rinnakkaisteit�. Koska uusi Nelostie kulkisi suurimmaksi osaksi vanhaa linjausta pitkin, on suunnitelmassa esitetty kokonaan uuden rinnakkaistien rakentamista moottoritien it�puolelle Puuppolasta Vehni�lle. Rinnakkaistien ja monen nykyisen isomman tien risteykset olisivat h�mm�stytt�v�sti liikenneympyr�it�.

Apks.fi esittelee hankkeen kokonaisuudessaan blogin seuraavissa kirjoituksissa ja j�� muutenkin seuraamaan projektin etenemist�. Ehk�p� jossain vaiheessa p��see naputtelemaan my�s Tarkastelu-tyypin kirjoituksen uudesta Nelostien osuudesta tunneleineen, eritasoliittymineen ja rinnakaisteineen.

Kommentointi

Kommentit tarjoaa Disqus

Seuraava kirjoitus | Kaikki kirjoitukset | Edellinen kirjoitus

Avainsanat

nelostie, hanke, moottoritie


Kelvollista XHTML 1.0:aa Youtubeapks.fi Youtubessa Tilaa RSS-sy�teTilaa RSS-sy�te eXTReMe Tracker
Samaa perhettä
4WETOA